Friday, December 19, 2008

Biografie Ilse Schoobaar-Anthony

Op 29 juli 1949 ben ik op Bonaire geboren, in een gezin dat bestond uit: vader, moeder, één broer en vier zusjes, waarvan ik de jongste was.
Ik werd Rooms-Katholiek gedoopt en kreeg de naam: Ilse Beatrix Anthony.
Ik bezocht de St. Bernard basisschool en daarna de Lourdes Mulo, allebei in Kralendijk.
In juli 1967 verhuisde ik naar Curacao waar ik de Opleiding voor Kleuterleidsters ging volgen.
Drie jaar later had ik mijn diploma in mijn zak en ging ik terug naar Bonaire, waar ik tot en met november 1971 werkte als kleuterleidster aan de Orkidia Kleuterschool.
Op 23 december 1971 trouwde ik met Richard Schoobaar en ging op Curacao wonen.
Van maart t/m juni 1972 werkte ik als invalster bij een openbare kleuterschool.
Van augustus 1972 tot en met februari 2002 was ik werkzaam als kleuterleidster aan de Sint Jozefkleuterschool, waarvan drie jaar als waarnemend hoofd.
In 1976 kreeg ik een dochter, Daphne en in 1979 een zoon, Jurgen.
Op vijf oktober 1987 overleed mijn man aan de gevolgen van een hersenbloeding,
In februari 2002 onderging ik een schildklieroperatie, wat tot gevolg had dat mijn rechterstemband verlamd bleef.
Hierna kon ik niet meer in de klas werken.
In augustus 2002 werd ik, na gesolliciteerd te hebben, aangenomen als medewerkster bij Kambio, een functie waar ik wegens mijn a.o. periode pas in januari 2004 mee kon beginnen.
Kambio, wat verandering betekent, is een multifunctioneel centrum van het R.K. Schoolbestuur, dat gevestigd is in het gebouw van de Sint Jozefkleuterschool. ( nu Kolegio Sta. Famia eerste cyclus)
In Kambio worden workshops en vergaderingen gehouden, het personeel van alle R.K. scholen kan er terecht om op de computers te werken en materiaal voor in de klas te maken.
De leidsters kunnen gebruik maken van de kopieermachines, van de bibliotheek en van de expertise van de twee remedial teachers, die ook werkzaam zijn in Kambio.

Van 2004 tot en met december 2006 werkte ik als medewerkster in Kambio, wat inhield:
· Workshops helpen organiseren en meehelpen bij het maken van materiaal voor het Funderend Onderwijs.
· Licht administratief werk verrichten
· Kinderen met moeilijkheden observeren en verslag doen aan het hoofd van Kambio, Mevr. Astrid Kleinmoedig-Nita.
· Verhalen en rijmpjes voor kinderen schrijven.
· Materiaal voor in de klas ontwerpen en maken.
· Kopiëren van documenten en alles wat nodig was, plastificeren van plaatjes voor het F.O., certificaten etc.
Van januari 2007 tot januari 2008, werkte ik weer bij de Sint Jozefkleuterschool, nu als begeleidster voor de leerlingen die extra hulp nodig hebben.
Dit werk deed ik in Kambio.
Vanaf januari 2008 werk ik op kantoor bij het Rooms Katholiek Centraal Schoolbestuur, waar ik testresultaten invoer op de computer.


Literaire ontwikkeling


Ik heb altijd van lezen gehouden. Mijn moeder las graag en misschien heb ik het van haar meegekregen.
Een van mijn oudste herinneringen die te maken heeft met lezen, gaat terug naar mijn lagere schooltijd.
Ik zat in de vijfde klas en mocht op een keer in de grote vakantie het hoofd van de school, Soeur Hermenegilda, helpen met boeken kaften.
Als beloning kreeg ik na afloop een afgekeurd bibliotheekboek: “Als twee druppeltjes water.”
Ik heb dit boek stukgelezen; daarna las ik alles wat ik in handen kreeg.
Ik werd vaste klant van de bibliotheek en later van de bibliobus.
Eenmaal op de Mulo was ik dol op opstellen maken en tekst verklaren.
Op de Opleiding voor kleuterleidsters kregen we soms gedichten die we moesten verklaren en er je mening over geven; daar kreeg ik altijd een negen voor.
Toen ik als kleuterleidster ging werken, maakte ik zelf kinderrijmpjes en ik schreef ook korte verhalen om aan de kinderen te vertellen.
Ook voor mijn zoon en dochter verzon ik allerlei verhaaltjes voor bij het slapengaan.
Toen ik in de kertsvakantie van 2003 met ziekteverlof thuis was, schreef ik 62 kinderrijmpjes.
Daarvan heb ik er tien uitgekozen om er een verhaal over te schrijven.
In juni 2004 gaf het R.K.Schoolbestuur deze verhalen en rijmpjes uit in twee aparte boekjes en deelde ze uit aan alle Roomskatholieke kleuterscholen.
In juli 2005 begon ik gedichten te schrijven voor volwassenen.
Ik had daarvoor wel gedichten geschreven voor mijn dochter en mijn zoon, maar nu was ik er constant mee bezig.
Het eerste gedicht dat ik schreef was in het Papiaments en het was bedoeld voor mijn toen 91 jarige moeder om haar te bedanken voor alles wat ze altijd voor ons had gedaan.
Daarna schreef ik een ander gedicht over haar, nu in het Nederlands.
Dit gedicht werd als “gedicht van de week” gepubliceerd in Story.
Vlak daarna schreef ik nog twintig korte kinderverhalen en ook meer kinderrijmpjes, allemaal in het Papiaments.
In november 2006 werd een gedicht van mij, geschreven in het Nederlands, benoemd tot
“ gedicht van de maand” op de Nederlandse website VPSG.
In september 2007 werd een kinderboek van mij gepubliceerd:
“Kore Miki, kore!” (Rennen, Miki, rennen!)
Verder heb ik veel manuscripten die nog moeten worden uitgegeven.
Sinds Januari 2007 schrijf ik gedichten in het Engels en ik stuur ze regelmatig naar Amerikaanse websites, zoals Poetry.com, PoetrySoup, Mattia.com en Voices.net.
Ze zijn allemaal via google.com te zien.
Ook stuur ik gedichten naar Nederlandse websites, die zijn via google.nl te zien.
Verder corrigeer ik tekst in het Papiaments en het Nederlands en ik vertaal ook vanuit het Papiaments, Nederlands, Engels en v.v. (meestal schoolwerk)

No comments:

Post a Comment